Aller først: Tidligere het dette skjermbildet Sak > Innstillinger. Men vi har endret navn til Sak > Saksinfo. Grunnen er at vi har et annet skjermbilde som heter Innstillinger (Innstillinger > Generelt og Innstillinger > Advokater), og det oppsto misforståelser om hvilken Innstillinger vi snakket om. Derfor altså et navne skifte.


1.

Saksbeskrivelsen har du fylt ut før – men her kan du altså endre den.

2.

Og her kan du endre hvem som er ansvarlig for saken samt endre timesatsen i saken.

Noen få ord om timesats. Din standard timesats fastsetter du i Innstillinger > Advokater. Hver gang du oppretter en sak arver denne saken din standard timesats. Og du kan altså endre denne satsen her. Når du gjør det vil du bli spurt om du ønsker å endre ikke bare timesatsene i fremtidige arbeidsøkter, men også i allerede registrerte arbeidsøkter.

3.

Du kan ha inntil tre saksbehandlere som samarbeider på den samme saken. Og disse kan ha forskjellig timesats.


4.

Du kan velge hvem som skal godskrives arbeidsøkter som du registrerer i denne saken:

  • Den som utfører arbeidet,

  • eller den som er saksansvarlig.

Det normale er at det er den som utfører arbeidet som blir kreditert for det. Men i visse situasjoner er det hensiktsmessig at alt arbeidet blir godskrevet den som er saksansvarlig.

5.

Her avslutter du saken – eller gjenåpner den dersom det er behov for det.

6.

Dersom motparten har et saksnummer kan du legge inn det her.

7.

Noen bruker et system med arkivbokser, hvor sakspapirer til avsluttede saker oppbevares. Hvis du gjør det kan du få Sarepta til automatisk å generere nummere på arkivboksene. For å få til det må du først gå til Innstillinger > Generelt og slå på systemet med arkivboksnummerering. Deretter vil det – hver gang du avslutter en sak – bli generert et arkivboksnummer.


8.

Det hender at man finner ut at en sak burde vært delt opp i to separate saker. Her kan du gjøre det. Etter å ha klikket på den grønne knappen Del opp denne saken blir du spurt om hvilke arbeidsøkter du vil ha med deg i den nye saken, og deretter gir du den nye saken et navn.

Eventuelle fakturaer blir igjen på den gamle saken.

9.

Det skjer at man finner ut at to saker burde vært én sak. Hvis så skjer kan du klikke på den grønne knappen Slå sammen to saker.

Du blir spurt om hvilken sak du vil slå denne saken sammen med, og deretter gir du den nye felles saken et navn.

Men NB! Du kan bare slå sammen saker som har samme klient.