Tips om navigering

Det er fire måter du navigerer på:

  1. Navigasjonslinjene

  2. Favoritter

  3. Frem- og tilbakepiler

  4. Finn klient og Finn sak


Navigasjonslinjene

1. - 2.

Navigasjonslinjene er hierarkisk bygd opp: Den øverste linjen (1) styrer hvilke valg du får i den nederste linjen (2).

Det skjermbildet hvor du legger inn arbeidsøkter kommer du til ved å klikke på Sak i den øverste navigasjonslinjen, og Arbeid i den nederste. For enkelhets skyld kaller vi dette skjermbildet Sak > Arbeid.

Og slik er det du navigerer i Sarepta. Klikk først på den øverste linjen, og deretter på den nederste. Av og til må du kanskje lete litt, særlig i begynnelsen, men systemet er enkelt å forstå, og ganske raskt vil du bli fortrolig med hva som befinner seg hvor.


Favoritter

3.

I alle skjermbildene vil du øverst til høyre finne en grønn knapp med stjerne, og som det står Vis under. Når du klikker på den vil du kunne velge mellom dine ti favorittsaker.

Du velger favorittsaker i alle skjermbilder som hører til hovedkategori Sak – og som ikke er en liste. Altså følgende skjermbilder:

  • Sak > Arbeid

  • Sak > Økonomi

  • Sak > Timeliste

  • Sak > Aktomslag

  • Sak > Innstillinger

4.

Når du er i ett av disse skjermbildene, og forstår at dette er en sak du kommer til å arbeide mye med – så klikker du på den grønne knappen med stjerne i og som det står Legg til under. Deretter får du opp en beskjed om at denne saken er lagt til dine favorittsaker. Og neste gang du klikker på Vis, så vil du se at din nye favorittsak har havnet øverst.

5.

Etter å ha klikket på Vis kommer dette skjermbildet opp, og her ser du altså dine ti favorittsaker. Du velger en sak enkelt og greit ved å klikke på den.

6.

Men du kan også redigere sakene. Du kan flytte dem opp eller ned, slik at for eksempel din favorittsak nr. 1 kommer øverst.

7.

Og du kan fjerne saker du for eksempel har avsluttet, eller skjønner du vil få lite arbeid med i tiden som kommer, fra favorittlisten din.

Du kan altså ha inntil ti favorittsaker. Hvis du har ti saker, og legger til en, så vil den saken som lå nederst forsvinne fra favorittsakene dine.


Frem- og tilbakepiler

8.

Helt øverst til venstre finner du to piler, en venstre- og en høyrepil.

De fungerer på samme måte som frem- og tilbakepilene i en nettleser. Klikker du på tilbakepilen går du tilbake til det forrige skjermbildet du var i, klikker du en gang til går du enda et skjermbilde tilbake. Og så videre. Og har du gått forlangt tilbake kan du klikke på foroverpilen til du er der du skal være.

Sarepta husker de ti siste skjermbildene du har vært innom.


Finn klient og Finn sak

9.

I de fleste skjermbildene knyttet til hovedkategoriene Klient og Sak er det en knapp som heter Finn klient eller Finn sak. Klikk på den og du kan søke etter klient eller sak.

10.

Du kan her søke etter en bestemt sak ved å skrive inn deler av navnet på klienten, eller deler av saksbeskrivelsen, eller du kan skrive inn saksnummeret, dersom du skulle huske det.

Som oftest holder det å legge inn noen få bokstaver før utvalget av saker har blitt så lite at du kan velge rett sak.

11.

Det er forhåndsvalgt at du bare skal se aktive klienter eller aktive saker. Derfor noen få ord om hva det betyr.

  • Aktive saker er saker som ikke er avsluttet.

  • Aktive klienter er klienter som har saker som er aktive, dvs. som har saker som ikke er avsluttet.

Dette har noen implikasjoner.

  • Desto flinkere du er til å avslutte saker, desto enklere er det å søke etter rett sak.

  • Hvis du skal søke etter en sak som er avsluttet, så må du fjern haken i Vis bare aktive.

  • Hvis du har opprettet en ny klient, men ikke lagt inn en sak på denne klienten, så er ikke klienten aktiv. Det betyr at du må slå av haken i Vis bare aktive for å kunne finne vedkommende.